Rynkeby Foods ser tilbage på udfordrende 2022

Stigende priser på råvarer, emballage og især energi påvirkede Rynkeby Foods’ årsregnskab negativt i 2022, og derfor endte resultatet med et mindre underskud. En ny strategi forventes dog allerede i 2023 at sikre et stærkere resultat på mellem 5-10 mio. kr.

2022 var et udfordrende år for Rynkeby Foods med hovedkvarter i Ringe.
Den fynske fabrikant af juice og frugtbaserede drikke kan se tilbage på et år, hvor følgevirkningerne af bl.a. krigen i Ukraine farvede årsregnskabet markant i negativ retning.

Året endte med et underskud på 6,7 mio. kr. efter skat, og det skyldes i al væsentlighed kombinationen af stigende priser på både råvarer og emballage samt ikke mindst stigende energipriser.

”Som produktionsvirksomhed er vi selvfølgelig udsatte, når parametre som råvare- og energipriser bliver påvirket relativt dramatisk af globale omstændigheder som f.eks. krig. Det har desværre været et vilkår for os i 2022,” siger adm. direktør Mark Hemmingsen.

Som naturligvis konsekvens af stigende priser på produktion og distribution løftede Rynkeby Foods sine priser i 2022. Det afspejlede toplinjen også med en vækst fra 913 mio. til 977 mio. kr. i 2022.

”Prisstigningerne har drevet en vækst af vores toplinje, men vi kan konstatere at vi ikke lykkedes hurtigt nok med at implementere vores prisstigninger, så de matchede omkostningerne. Derfor står vi med et resultat, som ikke er tilfredsstillende for os,” fortsætter direktøren, som dog peger på, at resultatet også dækker over øgede afskrivninger på produktionsudstyr i 2022.


Markedet blev lidt mindre i 2022

Ifølge markedsdata blev det samlede marked for frugtbaserede drikke samtidig omkring 1% mindre i 2022. Her var det primært markedet for kølejuice, der blev mærket af ændrede forbrugsmønstre.

”Når forbrugerne oplever, at de har færre penge i hånden, og produkterne i supermarkedet bliver dyrere, så ser vi en klar tendens til, at de dyrere kølejuice-produkter bliver udskiftet i indkøbskurven til fordel for billigere produkter eller udsalgsvarer. Det har selvfølgelig også påvirket os,” uddyber han.

Ny strategi med potentiale

I 2023 forventer direktøren fortsat, at Rynkeby Foods vil være påvirket af nogle af de samme faktorer som i 2022. Men implementeringen af en ny strategi og en række nye produkter tilpasset de nye forbrugsmønstre giver forventning om, at 2023 giver et overskud i størrelsesordenen 5-10 mio. kr. og i årene derefter 20-25 mio. kr.

”Vi har fået sat et stærkt ledelsesteam, og med vores nye strategi og nye og spændende produkter på vej er det vores ambition og forventning, at vi både kan tage markedsandele og levere stærkere resultater,” siger Mark Hemmingsen.

Om Rynkeby Foods A/S:

Rynkeby Foods A/S er Nordens største producent af frugt- og juiceprodukter. Virksomheden har eksisteret siden 1934 og producerer årligt omkring 120 millioner liter baseret på de bedste bær, frugter og grøntsager, som naturen tilbyder. Rynkeby Foods A/S ligger i Ringe på Midtfyn og beskæftiger mere end 240 ansatte og har en omsætning på 977 millioner kr. (2022). Rynkeby Foods A/S er en del af Eckes-Granini Group og producerer og distribuerer mærkevarerne Rynkeby, God Morgen® og Valsølille. Læs mere på www.rynkeby.dk

Om Eckes-Granini Group:

Eckes-Granini er den førende leverandør af juicer og frugtdrikke i Europa. Den familieejede virksomhed har sit hovedkvarter i Nieder-Olm i Tyskland og fokuserer på stærke mærkevarer inden for juicer, frugtdrikke og smoothies. Eckes-Granini opererer hovedsageligt i Europa med egne nationale selskaber og strategiske partnere, genererer en årlig omsætning på mere end 6,5 mia. kr. og har omkring 1.700 ansatte.

For mere information, kontakt venligst:

Anders Damgaard (KommPress), pressekontakt for Rynkeby Foods, mobil: 53 68 20 38.