MENY og Rynkeby Foods bag stor juicesatsning

Dagrofa og Rynkeby Foods har søsat et partnerskab, der skal lære danskerne mere om juice og frugtbaserede drikke, når de handler i MENY. Kædens supermarkeder vil fra juni 2023 have helt nye saft- og juiceuniverser, hvor læring, inspiration og involvering er i centrum på tværs af hele kategorien for at gøre kundeoplevelsen endnu bedre.

Hvad er forskellen på et glas juice og et glas nektar? Er en smoothie og en frugtdrik det samme? Og hvordan kan de forskellige produkter i saft- og juicekategorien bruges i forskellige anledninger og til forskellige behov?

Når danske forbrugere står foran hylden med saft og juice i supermarkedet, er der flere spørgsmål end svar. Det udfordrer hele kategorien på tværs af brands og produkter.
Det vil MENY og Rynkeby Foods gerne gøre op med og samtidig gøre kundeoplevelsen bedre gennem læring, inspiration og involvering. Derfor har parterne gennem længere tid arbejdet på et storstilet kategoriprojekt for saft- og juicekategorien.

"Saft og juice er lige nu en lidt undervurderet kategori, så i MENY vil vi gerne inspirere danskerne med den viden og de spændende smage, der ligger bag kategorien. Derfor har vi allieret os med Rynkeby, som med deres mangeårige erfaring og strategiske indsigt i udviklingen af kategorien er de helt rette samarbejdspartnere for os. Med MENY's høje faglighed og serviceniveau er jeg sikker på, at vi sammen med Rynkeby lykkes med at fremstille saft- og juicekategorien i et nyt og spændende lys over for kunderne," siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

En ny måde at handle saft og juice på
I dag er de nye saft- og juiceafdelinger allerede rullet ud i fire MENY-supermarkeder som pilotprojekter; i Rønnede, Ballerup, Langenæs og Bogense.

Her møder kunderne produkterne fordelt i syv segmenter efter forbrugssituationer og på tværs af brands, så produkterne og deres muligheder italesættes og forklares. Det sker blandt andet på topskilte i supermarkedet, men også gennem for eksempel en videobaseret juiceskole og opskrifter, som kan findes både i supermarkedet og via digitale platforme samt via MENY's MADarbejdere i en 360 graders aktivering.

"Vi tror på, at vi ved at give et bedre overblik kan lære forbrugerne mere om produkterne og vise, at der er saft- og juiceprodukter til en hvilken som helst anledning og et hvilket som helst behov. At en rabarberlemonade kan bruges i en cocktail, en mangosmoothie i en mango-lassi eller et ingefærshot i en suppe, bare for at give nogle eksempler," siger Søren Junker Jespersen, Senior Customer & Category Development Manager hos Rynkeby Foods.

"Vores kategoriprojekt med MENY bygger på, at vi gennem grundig behovsafdækning, læring, inspiration og involvering kan skabe en bedre kundeoplevelse og samtidig hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg på tværs af kategorien," tilføjer han.

Partnerskab bygget på indsigt
Kategoriprojektet står på et større forbrugsstudie med 3000 respondenter og er drevet af både behovsafdækning og forbrugernes kendskab til kategorien. Her er den primære indsigt, at kategorien er udfordret på grund af lavt forbrugerkendskab.

"Vores studie viste tydeligt, at forbrugerne kun har en lille indsigt i saft- og juicekategorien. De kender ikke grundlæggende forskelle på for eksempel juice og nektar eller frugtdrik og smoothie, og de har svært ved at afkode, hvordan og hvornår kategoriens forskellige produkter kan bruges. Det gør den til en lidt udfordret kategori," siger Søren Junker Jespersen.

Led i strategisk satsning på drikkevarer
Forbrugerstudiet blev samtidig startskuddet til partnerskabet mellem Rynkeby Foods, Dagrofa og specifikt MENY, som har et strategisk fokus på drikkevarer. De er blandt andet i gang med lignende projekter inden for øl, vin og spiritus samt senest kaffe.

"MENY er den helt rigtige partner til et kategoriprojekt som det her. De ved, hvad det drejer sig om og har konkrete erfaringer fra andre drikkevarer," forklarer Søren Junker Jespersen om samarbejdet.

"Som led i Dagrofas strategi, #FremgangSammen, har vi arbejdet strategisk med udvalgte kategorier, heriblandt kaffe og øl, vin og spiritus. Vi har fået rigtig gode erfaringer med os, som vi kan bruge i vores arbejde med saft- og juicekategorien. Generelt kan vi se, at forbrugerne gerne vil vide mere om de forskellige kategorier, og de vil gerne inspireres og vejledes. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi nu kan introducere dem for endnu et ambitiøst projekt, der kan give mere viden og indsigt inden for endnu en kategori - saft og juice," fortæller Morten Skov, som er kategorigruppechef for drikkevarer mm. i Dagrofa.

Efter planen skal MENY-kædens 114 supermarkeder alle have de nye saft- og juiceuniverser i juni.

Om Dagrofa:
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.

Om Rynkeby Foods A/S:

Rynkeby Foods A/S er Nordens største producent af frugt- og juiceprodukter. Virksomheden har eksisteret siden 1934 og producerer årligt omkring 120 millioner liter baseret på de bedste bær, frugter og grøntsager, som naturen tilbyder. Rynkeby Foods A/S ligger i Ringe på Midtfyn og beskæftiger mere end 240 ansatte og har en omsætning på 977 millioner kr. (2022). Rynkeby Foods A/S er en del af Eckes-Granini Group og producerer og distribuerer mærkevarerne Rynkeby, God Morgen® og Valsølille. Læs mere på www.rynkeby.dk

For mere information, kontakt venligst:
Søren Junker Jespersen, Senior Customer & Category Development Manager, Rynkeby Foods mobil: 28 40 24 79.